Možno netreba predstavovať tento kraj. Ale predsa. Väčšina územia regiónu Horehronie spadá pod banskobystrický kraj. V tomto kraji sa nachádzajú dve okresné mestá – Banská Bystrica a Brezno. Pod tieto dve okresné mestá spadá 73 obcí. Na pomerne malom území je veľká diverzita prírodných zvláštností – vysoké hory, lúky, lesy, horské bystriny, jazerá, minerálne a termálne pramene, jaskyne, kvety, zvieratá.
Chcel by som sa predovšetkým venovať Breznu ako takému a jeho okoliu. Brezno ako okres vzniklo v roku 1923 v prvom administratívnom delení ČSR kde k nemu oproti dnešnej situácii boli priradené ešte obce Brusno a Pohronský Bukovec. Od 1949 bolo Brezno súčasťou okresu Banská Bystrica okolie a roku 1960zanikol úplne. Stal sa súčasťou okresu Banská Bystrica. Až v roku 1996 vznikol znova okres Brezno. Aj po tomto rozdelení je Brezno šiesty. najväčší okres na Slovensku. Pod jeho samosprávu spadá 29 obcí a žije tu približne 64 tis. obyvateľov.
Vzhľadom na to, že okres sa rozprestiera v strede Slovenska, ktorý je obkolesený horskými masívmi, doprava nie je silnou stránkou okresu. Cez Brezno prechádza jedna komunikácia z Banskej Bystrice do Tisovca známa to cesta prvej triedy I 66 a z Hnúšte cez Tisovec, alebo Ratkovú a Muráň na Telgárt a ďalej do Popradu, alebo na Rožňavu. S Liptovom spája okres cesta prechádzajúca cez sedlo Čertovica. Breznom ako jedno s posledných miest na Slovensku prechádza centrom mesta táto cesta. Enormne zaťažená nie len ako jediná tepna spojujúca tento kraj s okolím ale hlave po zavedení mýta aj ako tranzit pre nákladnú dopravu. O tom ako sa ktosi nabalil na akože obchvate Brezna, ktorý je pre toto mesto nutný a o problémoch sa dočítate kdekoľvek. No jedno je isté. Niekto kto rozhodoval to pekne pokašľal a Brezno sa svojho obchvatu v horizonte pár rokov určite nedočká.
Pri pohľade na obrázok so situáciou s rýchlostnými cestami a diaľnicami mi je samozrejme smutno. Okres Brezno žiadnu takú nemá a nie je ani v pláne. Takže táto hladová dolina Počínajúc Breznom a končiac Telgártom tu vlastne ostane. Aj keď plánovaná a niekoľko krát presunutá rekonštrukcia cesty I 66 Polomka – Telgárt sa vraj uskutoční. Nehovoriac o alarmujúcom znečistení ovzdušia v meste a jeho okolí.
Ako ďalšia možnosť je „významné“ železničné spojenie zo Zvolena cez Brezno a Telgárt do Margecian. Kde sa zasa nič nedeje .Elektrifikácia skončila v Bystrici a začína ktovie kde na východe. Snáď aspoň komfort cestovania by sa mohol zlepšiť keď už chodí touto trasou len jeden rýchlik Košice-Bratislava. Ako vidieť na obrázku dole. Ani to nie je reálne. Nové vlaky sa železnice nerozhodli pridať na túto trať. Dokonca ani jeden nový poschodový vlak nebude premávať v celom Bystrickom kraji.
Mne je divné že sa o toto nikto nezaujíma. Veď v tomto okrese je bez práce viac ako 11 tis. ľudí a to nehovorím o ďalších okresoch kraja. Minister chce čo najskôr spojiť Bratislavu s východom diaľnicou. Ale samozrejme nie stredom ale po krajoch Slovenska. Potom reči o pritiahnutí investorov znejú smiešne, keďže sem ich bez poriadnej cesty a kvalitnej železnice nikto nepritiahne. A to nehovorím o ochote samosprávy. Ale to už je na iný článok. Kam sme dospeli keď už aj v reklame na Kalgonit či aký fras sa klame že aj tu máme tvrdú vodu. Aj keď v tomto okrese a u susedov je voda na Slovensku najmäkšia najkvalitnejšia.
Tak sa mi zdá že si páni buď robia z ľudí na Horehroní dobrý deň, alebo zámerne nič neplánujú lebo majú za lubom iný oveľa rafinovanejší plán. Možno presídľovanie neprispôsobivých, možno zakonzervovanie a možno obrovskú vodnú nádrž. Netvrdím že iné regióny nemajú podobné problémy. No zdá sa mi že tieto sú až do neba volajúce.
S pozdravom Roothan
Celá debata | RSS tejto debaty